Adresa cabinetului, datele de contact psiholog Bârlad

Faceți căutări pe acest blog

ADOPT COPIL !


psiholog Barlad, cabinet psihologic PSIHOTOTAL Barlad

CABINETUL PSIHOLOGIC este autorizat de ANDPDCA să ofere următoarele servicii psihologice familiilor adoptatoare/ adoptaților/ familiilor de plasament / asitenților maternali:


·       Evaluare psihologică (aviz psihologic / raport psihologic);

·       Consiliere psihologică și sprijin individual (pentru părinți și / sau copii);

·       Școala de parenting pentru părinții adoptatori; pentru viitorii părinți; familiile de plasament; asistenți maternali profesioniști (în vederea dezvoltării capacității parentale);

·       Sprijin acordat părinților adoptatori în vederea informării copilului cu privier la adopția sa;

·       Consilierea adoptatului în vederea dezvăluirii identității părinților firești / rudelor biologice;

·  Consilierea și pregătirea adoptatului / părinților firești / rudelor biologice în vederea contactării;

·   Realizarea unei noi evaluări psihologice în cadrul procedurii de contestare a rezultatului nefavorabil al evaluarii inițiale.


PRINCIPALELE CHESTIUNI DE CARE SĂ ȚII CONT, DACĂ VREI SĂ ADOPȚI COPII!!!

Adoptarea unui copil implică o serie de elemente pe care trebuie să le iei în considerare, dacă vrei să faci un asemenea demers. De la condițiile pe care trebuie să le îndeplinești la procedura adopției în sine și până la perioada de monitorizare, ulterior adopției, complexitatea problemei implică mai multe elemente importante. Îți prezentăm care sunt principalele aspecte pe care trebuie să le cunoști despre adopție în 2020.

Adopția este reglementată în cadrul Legii nr. 273/2004 privind procedura adopției și se referă la două mari categorii de adopție: internă (adoptatorii și adoptatul își au reședința în România) și internațională (adoptatorii și adoptatul își au reședința în state diferite). În ghidul acesta, vom prezenta doar adopția internă.

În primul rând, adoptatorul sau adoptatorii trebuie să îndeplinescă o serie de condiții morale și materiale.

După aceea, există și o serie de interdicții.

·     Este interzisă adopția pentru persoanele condamnate pentru o infracţiune contra persoanei sau contra familiei, pentru infracţiunea de pornografie infantilă sau pentru infracţiuni privind traficul de droguri/precursori.

·   Mai mult, nu pot adopta persoana/familia al cărei copil beneficiază de o măsură de protecţie specială sau care este decăzută din drepturile părinteşti şi nici persoanele care vor să adopte singure şi au soţi bolnavi psihic/cu handicap mintal.

·       Altă condiție generală se referă la consimțământul părinților firești la adopție și, în cazul în care minorul care ar urma să fie adoptat a împlinit 10 ani, a acestuia. 

Bineînțeles, va fi nevoie și de consimțământul adoptatorului/ familiei adoptatoare, în fața judecătorului (procedura detaliată mai jos).

Atenție! Consimțământul părinților firești nu poate fi substituit. Astfel, curatorul, mandatarul sau orice altă persoană împuternicită în acest sens nu poate să consimtă la adopție, în locul părinților firești. 

Primul pas pentru adopție: atestatul

Spuneam, mai sus, că adoptatorul/adoptatorii trebuie să îndeplinească o serie de garanții morale și materiale. În plus, pe lângă aceste aspecte, se va ține cont și de caracteristicile psihologice, sociale şi medicale ale celorlalţi membri ai familiei sau altor persoane care locuiesc cu adoptatorii.

Pentru eliberarea atestatului, se va ține cont de: personalitatea şi starea sănătăţii persoanelor care vor să adopte, viaţa familială, condiţiile de locuit, aptitudinea de creştere şi educare a unui copil; situaţia economică a adoptatorilor analizată din perspectiva surselor de venit, a continuităţii acestora, precum şi a cheltuielilor persoanei/familiei; motivele pentru care se doreşte adopţia; impedimente relevante pentru capacitatea de a adopta.

Dacă rezultatele sunt favorabile, se va elibera un atestat de persoană/familie aptă să adopte. Valabilitatea acestuia e de doi ani.

Există, totuși, două cazuri când obținerea atestatului nu e obligatorie: 

·       dacă este vorba de adopţia unei persoane care a dobândit capacitate deplină de exerciţiu;

·       dacă este vorba de adopţia unui copil de către soţul părintelui firesc/adoptiv.

Înainte ca adopția să aibă loc, trebuie să existe o potrivire a adoptatului cu adoptatori.

În acest sens, autoritățile vor urmări să găsească adoptatori care să fie potriviți cu nevoile copilului, urmând a se stabili compatibilitatea. Revenind la condiția atestatului, vor fi considerate persoane potrivite doar persoanele care au un atestat valabil de adoptator.

O modalitate concretă prin care pot fi găsite persoane potrivite pentru copil este de a se acorda prioritate rudelor copilului din familia extinsă (cele până la gradul al patrulea) și altor persoane cu care copilul a avut o viață de familie timp de cel puțin șase luni. 

Ulterior perioadei de potrivire, se va întocmi un raport în care să existe concluzii cu privire la potrivirea dintre adoptator și adoptat. Dacă acesta este favorabil, instanța va dispune încredințarea copilului, în vederea adopției, pentru 90 de zile. În aceasta perioadă, se vor face rapoarte de progres, cu privire la relația dintre adoptator(i) și adoptat. La finalul perioadei de 90 de zile, raportul final va fi trimis instanței, care se va pronunța cu privire la adopție.

Instanța este cea care se pronunță cu privire la adopție

Ulterior perioadei de încredințare, instanța se va pronunța cu privire la adopție. Solicitarea de adopție va fi introdusă de către adoptator(i) sau de către direcţia de asistenţă socială şi protecţia copilului. Acestă solicitare va fi trimisă alături de următoarele acte:

·       certificatul de naştere al copilului (copie legalizată);

·       certificatul medical privind starea de sănătate a copilului;

·       raportul de consiliere a copilului care a împlinit vârsta de zece ani, în vederea exprimării consimţământului;

·       atestatul valabil al adoptatorilor;

·       hotărârea judecătorească irevocabilă de încredinţare în vederea adopţiei;

·       certificatele de naştere ale adoptatorilor (copie legalizată);

·       certificatul de căsătorie al adoptatorilor (copie legalizată);

·       cazierul judiciar al adoptatorilor;

·       certificatul medical privind starea de sănătate a adoptatorilor (de la medicul de familie);

·       hotărârea judecătorească irevocabilă de deschidere a procedurii adopţiei a copilului;

·       raportul de consiliere şi informare a părinţilor fireşti în cazul adopţiei copilului de către soţul părintelui firesc;

·       documentul care consemnează rezultatul expertizei pentru confirmarea filiaţiei faţă de tată, realizată prin metoda serologică ADN, în cazul adopţiei copilului de către soţia părintelui firesc atunci când copilul a fost recunoscut de tată pe cale administrativă, precum şi în cazul în care paternitatea copilului a fost stabilită prin hotărâre judecătorească prin care s-a luat act de recunoaşterea de către tată sau care consfinţeşte învoiala părţilor, fără a se fi cercetat temeinicia cererii;

·       declaraţia notarială pe propria răspundere (atunci când copilul adoptat are un singur părinte -- necăsătorit --, iar acesta se află într-o relaţie cu o persoană de sex opus -- necăsătorită).

În cazul în care consideră adopția ca fiind în interesul superior al copilului, instanța va admite cererea de încuviințare a adopției. De asemenea, în cinci zile de la rămânerea irevocabilă a hotărârii, autoritățile informează părinții firești ai copilului. 

Monitorizarea postadopție

Ultima etapă este monitorizarea postadopție, prin care se urmărește evoluția copilului și a relațiilor dintre acesta și părinții adoptivi. Monitorizarea are loc timp de cel puțin doi ani după încuviințarea adopției și are în vedere integrarea deplină a copilului în familia adoptatoare. De asemenea, tot în această perioadă se pot identifica și potențialele dificultăți care pot apărea atât pentru copil, cât și pentru familia care l-a adoptat.

În cazul adopției interne, autoritățile au obligația de a realiza rapoarte trimestriale, timp de cel puțin doi ani după încuviințarea adopției. În această perioadă, părinții adoptivi sunt obligați să colaboreze cu autoritățile și să le informeze în legătură cu schimbarea domiciliului sau cu modificările care au avut loc în interiorul familiei.

În cazul adopției internaționale, monitorizarea se face de către Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție tot pe o perioadă de cel puțin doi ani prin intermediul autorităților competente din țara în care familia adoptatoare își are reședința.

Abia după aceea se poate încheia complet procedura adopției, prin întocmirea raportului final de închidere a cazului.



   VREI SĂ ADOPȚI COPIL?

Evaluarea psihologică a persoanei/familiei potențial adoptatoare și consiliere psihologică pe problem de parenting.


Conform legislației în vigoare, psihologul va urmări anumiți pași procedurali, folosind metoda interviului în vederea obținerii tuturor informațiilor necesare completării raportului de evaluare psihologică a persoanei/familiei potențial adoptatoare și /sau a emiterii avizului psihologice (în funcție de situație) .

Psihologul va folosi în evaluare teste psihologice, pentru a înlatura suspiciune existenței anumitor tulburări psihologice sau suspiciunea că persoana nu înțelege întrebările care îi sunt adresate.

Evaluarea psihologică se va efectua la sediul cabinetului psihologice, în mod individual și/ sau în cuplu. Ședințele de evaluare psihologică vor avea loc într-un spațiu special amenajat destinat activităților derulate de psiholog. Spațiul asigurând intimitatea și siguranța persoanelor/familiilor adoptatoare. Durata unei ședințe de evaluare, și după caz, a ședinței de consiliere psihologică va fi cu o durată de 45-50 de minute.

Pe parcursul evaluării, psihologul va fi ghidat atât de etica profesională, cât și de drepturile persoanei, de standardele morale, valorile individuale și culturale specifice acestuia.

Pe parcursul întregului proces de evaluare psihologică, profesionistul va urmări cu prioritate existența capacităților parentale ale solicitanților, va identifica împreună cu aceștia resursele pe care le au în vederea dezvoltării capacităților parentale insuficient dezvoltate și îi va consilia în legătură cu dobândirea/dezvoltarea acestora. Psihologul va urmări evoluția solicitanților din punctul de vedere al dezvoltării capacităților parentale.

 

Ședința psihologică are loc în urma unei programări la numărul de telefon 0743570171