Adresa cabinetului, datele de contact psiholog Bârlad

Faceți căutări pe acest blog

„PREGĂTIREA PENTRU ȘCOALĂ” program de intervenție destinat copiilor (4 și 7 ani )

 PROGRAMULUI DE INTERVENȚIE „PREGĂTIREA PENTRU ȘCOALĂ” destinat copiilor cu vârste cuprinse între 4 și 7 ani lansat în PLATFORMA ONLINE PENTRU COPII ȘI ADOLESCENȚI




Ce înseamnă să înveți mai bine? Această întrebare preocupă părinții responsabili, cadrele didactice, copii care sunt de fapt direct afectați de acest aspect. Poate pentru că încă asociem prosperitatea de la nivel individual și de la nivel social cu ce, cât și cum învățăm la școală. O parte dintre părinți conștientizează totuși că pregătirea copilului pentru școală începe cu prima zi de grădiniță, alții din păcate nu. Dar și mai puțini îsi pun întrebări de genul:

1)  „ oare copil meu este pregătit pentru a începe școală” – dar toate informațiile din cercetările de până în prezent converg către ideea că pe lângă adaptarea în învățământul școlar, se adaugă și modul în care copilul este capabil să se comporte în acest mediul școlar, de cum știe să intre în relații cu cei din jurul său și cum reușește să gestioneze propriile sale emoții în experiențele școlare.

2)    ce ajută la adaptarea școlară a copilului meu?” – aceleași surse susțin că o bună adaptare înseamnă o cumulare a trei factori principali: caracteristicile copilului, mediul familial al acestuia și mediul școlar (Maxwell și Clifford, 2004; UNICEF, 2012 – după S.C. Cognitrom SRL).

În primul rând, nivelul achizițiilor făcute de copiii de vârste mici depinde de nivelul de instruire al adultului implicat în procesul lor de învățare (întâi părintele căruia mai târziu i se alătură în efortul său: educatorul și ulterior învățătorul și profesorii).

Dar nu doar instruirea specifică e importantă. Factori de personalitate cum sunt stabilitatea emoțională a copilului, extraversia și conștiinciozitatea lui sunt asociate atât eficienței procesului de învățare, cât și succesului relațional. Părinții pot pune deseori presiune asupra copiilor să învețe cât mai bine, să demonstreze performanță școlară – dacă se poate la toate materiile cu notă maximă – văzând acest rezultat ca pe un predictor pentru succesul de mai târziu și în viitoarea carieră a micuțului devenit adult. Din păcate succesul în viață însă nu depinde doar de performanța școlară. Este nevoie și de abilități sociale fiindcă, de obicei, copilul interacționază cu alți copii și adulți, cu colegi sau ulterior cu parteneri de activitate, cu șefi etc. Ceea ce înseamnă că trebuie să coopereze cu ei pe un fond emoțional echilibrat. Emoționalitate negativă pune în evidență faptul că persoana trăiește o gamă largă de emoții negative (de exemplu, îngrijorare, depresie, vinovăție, mânie) cu o frecvență și intensitate semnificative. În spatele acestor emoții se află un set de convingeri negative disfuncționale de obicei cu privire la sine și/sau la lumea înconjurătoare. Această emoționalitate negativă conduce la un nivel de stres ridicat și poate fi relaționată cu probleme de sănătate, cu un nivel scăzut sau inadecvat al resurselor personale, cu focalizarea pe aspecte negative și cu insatisfacția din viață. Afectivitatea negativă reprezintă un risc major pentru apariția unor probleme de sănătate mentală. Un alt aspect demn de luat în seamă este detașare socială și emoțională, evidențiată printr-o  manifestare prin retragere din interacțiunile sociale (de la unele ocazionale, până la evitarea relațiilor interpersonale), precum și o reducere a motivației și o limitare a trăirilor și exprimărilor afective. Această deconectare sau reducere a capacității de a simți sau a experimenta interacțiuni sociale poate fi o reacție de apărare ca răspuns la distresul emoțional resimțit, dar poate fi și un rezultat al unei structuri de personalitate evitantă și foarte introvertită. Detașarea socială și emoțională reprezintă un risc major îndeosebi în plan interpersonal, indicând o capacitate limitată de a iniția și menține relații interpersonale. Sau interacțiunea într-un mod deficitar cu ceilalți, cel mai adesea pentru că nu tratează aceste relații interpersonale într-o manieră de reciprocitate, ci doar pentru a obține beneficii personale. Lipsa de interes față de nevoile celorlalți, egocentrismul, nevoia de a fi în centrul atenției, atitudinea ostilă sau competitivă, accentul pe obținerea de rezultate după modelul "scopul scuză mijloacele" reprezintă, fiecare sau luate împreună, surse care să conducă la conflicte cu ceilalți și la probleme de relaționare interpersonală. Aceste probleme și nu numai decurg dintr-o înțelegere deficitară sau dintr-un respect scăzut pentru trăirile și nevoile celorlalți, aspecte ce subminează realizarea unor relații interpersonale durabile și plăcute. Iată doar câteva exemple care erodează succesul personal și subliniază nevoia de gestionare a propriilor emoții, de stabilirea și menținerea a unor bune relații de prietenie, de tip parteneriat sau familial, de găsirea motivației și a resurselor individuale necesare pentru a evolua și de curajul de a pune în practică anumite planuri.

Ideea că ești atractiv sau nu ca persoană, poate influența din nou performanța școlară și asta ne arată că ar fi nevoie de o colaborare între părinți, psiholog și cadre didactice pe acest subiect. Părinții ar putea să acorde mai multă atenție și modului exterior în care se prezintă copiii: să le propună ritualuri zilnice de îngrijire, modalități de gestionare a timpului pentru diverse acțiuni prioritizate la rândul lor în funcție de necesitate și termene de rezolvare, să observe și daca este cazul să se implice în alegerile necesare, ajutându-și copilul să-și pună ordine în viață. De asemenea, să se concentreze și pe creșterea abilităților lor sociale, prin crearea oportunităților ca ei să se întâlnească cu colegii sau prietenii, să desfășoare activități comune, care să le permită să se exersează aceste abilități individuale în vederea dezvoltării și consolidării lor.

Platforma online pentru copii și adolescenți lansată de cercetătorii români în martie 2022 vine tocmai să sprijine eforturile copiilor, a adolescenților, dar și a părinților care se consideră responsabili, propunând servicii psihologice de la evaluare psihologică complexă la programe de intervenție mulate pe nevoile identificate ale fiecăruia, lansând provocări cu SCOP în 5 pași clar definiți prin activitățile și modulele de intervenție din platforma online:

1)      Stop;

2)      Conștientizare;

3)      Opțiuni;

4)      Planificare;

5)      Evaluare.

Scopul Programului de Intervenție Pregătirea pentru Școală este acela de a asigura remedierea timpurie a întârzierilor în dezvoltarea psihologică a copilului, astfel încât el să poată face față cu succes cerințelor școlare. Programul este centrat pe o serie de competențe generale relevante, care sunt operaționalizate prin competențe specifice. Pentru fiecare competență specifică au fost create o serie de activități cu scop de remediere. Construirea activităților în platformă a luat în calcul identificarea unei structuri / a unui format care să permită o acumularea progresivă și eficientă a competențelor vizate. În acest sens, activitățile au îmbinat activitatea ludică (în special în instrucțiuni și forma de prezentare), fără să piardă caracterul specific exercițiilor de dezvoltare. Plecând de la o poveste, copilul (cu sprijinul părintelui) va rezolva exerciții tot mai complexe în vederea dobândirii și dezvoltării competențelor specifice. Platforma facilitează participarea (atât la procesul de evaluare, cât și la cel de intervenție) a principalilor agenți ai schimbării: copii, părinți, cadre didactice. În acest sens, activitățile care vizează dezvoltarea competențelor specifice vor fi efectuate de către copil cu sprijinul părintelui, într-un format care permite atât realizarea lor online (direct în platformă) cât și offline (prin materiale care pot fi descărcate). De asemenea, părinții au la dispoziție sugestii practice pentru a sprijini copiii pe parcursul efectuării activităților din platformă. De asemenea, cadrele didactice vor avea resurse și activități destinate lor, pentru a facilita adaptarea școlară a copiilor.

Astfel crește accesibilitatea serviciilor psihologice de bună calitate acordate celor ce locuiesc atât în România, cât și celor aflați la distanță în alte țări. Mai exact, indiferent de locația unde vă aflați, fie că sunteți pe laptop, dekstop, telefon sau tabletă, puteți alege să accesați serviciile psihologice pentru copii și pentru adolescenții, reducând astfel costurile de deplasare, impedimente legate de programare (o anumita zi și o anumita oră stabilită cu psihologul) sau impedimentul legat de limba țării în care locuiți.

Platforma online pentru copii și adolescenți este accesibilă dumneavoastră prin încheierea contractului de acordare a serviciului psihologic  necesar nevoilor personale cu cabinetul psihologic PSIHOTOTAL, în calitate de psiholog colaborator cu firma de cercetare parteneră.

 Cu stima,

Psiholog principal GRAPĂ CARMEN

Mobil 0743570171

https://cabinetpsihototal.blogspot.com/2022/03/solutii-psihologice-online-pentru-copii.html